Виховні години
Тема. Не роби
іншому того, чого не бажаєш для себе.
Мета: з’ясувати
зв’язок культури поведінки і релігійної моралі з правами людини; зміцнювати
самоповагу учнів; учити поважати права інших людей; виховувати співчуття до
людей, сприяти моральному і правовому вихованню.
Обладнання: плакат із цитатою: «Ніколи не забувай, що
поряд із тобою думки й почуття інших людей» (В.Сухомлинський)
Хід заняття
Слово вчителя.
Протягом багатьох
років складалися правила, як людина повинна жити поряд з іншими людьми, щоб
усім було добре. Це відбито в народних прислів’ях.
Запитання до учнів.
Які ви знаєте
прислів’я про культуру поведінки? (Чого
в іншому не любиш, того і сам не роби. Посієш вчинок — виросте
звичка.)
Як називають
людину, яка дотримується правил доброї поведінки?
Які риси повинна
мати така людина?
Гра «Скажи одним словом».
І сам не гам і
другому не дам (скупий).
Замилює очі (обманює).
Лізти в очі (набридати).
Гра «Доповни речення».
Оленка скромна,
бо…—
Іванко ввічливий,
бо…
Марійка щира, бо…
Петрусь
доброзичливий, бо…
Галинка чуйна, бо…
Вправа «Мікрофон».
Так яку ж людину ми
вважаємо вихованою?
Слово вчителя.
Вихована людина
постійно контролює себе, завжди оцінює свої вчинки, адже за поведінкою ми
судимо про людину. Одні вчинки ми схвалюємо, вважаємо їх культурними, інші —
засуджуємо. Бути вихованою людиною — значить уміти жити серед людей. Треба
дотримуватись правил, які склалися у стосунках між людьми за багато років. Одні
з них записано як закони, що надають нам певні права й обов’язки, інші — як
правила поведінки.
Правила поведінки —
це неписані закони, за їх невиконання не судять (закон не карає), але коли їх
не дотримуватися, то при цьому теж можуть порушуватися певні права людини.
Василь
Сухомлинський сказав: «Ніколи не забувай, що поряд із тобою думки й почуття
інших людей». (Учитель звертає увагу
учнів на плакат, що висить на дошці.)
Людство існує
протягом багатьох тисячоліть, і взаємовідносини між людьми формувалися дуже
тривалий час. Ці норми-правила знайшли своє відображення насамперед у священних
писаннях, у яких містяться основні релігійні норми.
Робота в групах.
Учитель поділяє
учнів на групи по 5—6 осіб, роздає по групах роздруковані картки із записаними
на них цитатами, які відображають релігійні заповіді людей, що сповідують різні
релігії, і просить сформулювати думку, яку закріплено в них.
Усі витяги із
священних писань, що роздруковані на картках, розміщуються на дошці у вигляді
плаката:
Буддизм:
«Не
причиняйте іншим того, що самим здається боляче».
|
Іудаїзм:
«Що
ненависно вам, не робіть ближньому своєму».
|
Християнство:
«Як хочете, щоб з вами поводилися люди, так
поводьтеся і ви з ними».
|
Мусульманство:
«Не
робіть іншим того, чого не хочете, щоб вони робили вам».
|
Учні роблять висновок
про те, що у священних писаннях релігій світу закріплено одне й те ж положення:
«Не побажай іншому того, чого сам собі не побажаєш» або «Стався до іншого так,
як ти хотів би, щоб ставилися до тебе самого».
Слово вчителя.
В усіх релігіях
однакове поняття про мораль. Мораль — це сукупність уявлень людей
про те, що добре, а що погано, як треба чинити в тому чи іншому випадку, які
людські вчинки заслуговують на повагу, а які — на осуд.
Тестування «Що таке добре, що таке погано?»
Учні заперечують або стверджують наведені положення.
1. Погано не
співчувати людині, коли з нею трапилась біда.
2. Погано хуліганити, бешкетувати.
3. Погано заздрити успіхам товариша чи
однокласника.
4. Погано не дозволяти кривдити себе і не
дозволяти собі кривдити інших.
5. Погано користуватися результатами праці інших.
6. Погано не бути боягузом, не відступати перед
труднощами.
7. Погано не поважати думку іншого, хоч вона і
відрізняється від твоєї.
8. Погано розкидатися обіцянками і не виконувати
їх.
9. Погано перебільшувати свої здібності.
10. Погано бути
жадібним і зажерливим.
11. Погано радіти,
коли в товариша радість.
Запитання до учнів.
Чи поважає себе
людина, яка чинить аморально?
Чи вмієте ви відмовляти
собі в аморальній поведінці?
Наведіть приклади.
Робота з оповіданнями.
Лісоруби
Двоє лісорубів
рубали дерева. Обидва працювали з неабиякою вправністю, проте кожен робив це у
свій спосіб. Перший рубав дерево вперто і завзято, зупинявся лише на якусь
хвильку, аби передихнути!
Другий же щогодини
робив собі тривалу перерву. Коли почало смеркати, перший зробив тільки половину
справи, а другий таки зрубав своє дерево.
Перший не повірив
своїм очам: «Як тобі вдалося закінчити так швидко?»
Другий всміхнувся і
відповів: «Ти бачив, що я кожної години робив собі перерву. Проте ти не
помітив, що перепочинок я використовував для того, аби підгострити сокиру».
Мораль. Твоя душа —
мов гостра сокира. Не дозволяй, щоб вона затупилася. Щодня гостри її потроху.
Запитання до учнів.
Що значить
«гострити душу»?
Слово вчителя.
Отже, гострити душу
— значить збагачувати свою духовну силу добрими справами, хорошою поведінкою,
моральними поступками. А що таке духовна сила? Це вміння приймати рішення.
Кожна хвилина нашого життя — це вибір. Вибір як повестися, що зробити, як
сказати. І все починається з малого: чому надати перевагу — переглянути фільм
чи вивчити уроки, зробити комплімент однокласниці чи мовчки обманювати сусіда
по парті?
Духовна сила — це
вміння ставити мету і докладати зусилля для її досягнення. Без духовної сили
людина не може жити повноцінним гармонійним життям.
Тому важливо, щоб
кожна дитина докладала зусиль для формування своєї духовної сили, свого розуму,
бо саме розум людини є тим «директором», який керує кожним із нас.
Брейн-ринг.
Що треба робити,
щоб бути:
— добрим? (Робити добрі вчинки.)
— ввічливим? (Завжди поводитися ввічливо.)
— працьовитим? (Не лінуватися.)
— милосердним? (Виявляти співчуття.)
— щедрим? (Ділитись з друзями іграшками, іншими речами.)
— розумним? (Бути уважним, багато читати, виконувати
завдання вчителя.)
— чесним? (Не обманювати, говорити правду.)
Бесіда.
Учитель формулює
тему обговорення у вигляді запитання: «Як би ти хотів(ла), щоб ставилися до
тебе однокласники?» — і пропонує учням висловитися щодо цього запитання.
Відповіді учитель записує на дошці окремими словами або короткими фразами.
Вітайся зі мною
Не ображай мене Називай мене по
імені
Я
Поважай мою
думку Вислухай
мене
Допомагай
мені
Заключне слово вчителя.
Стався до іншого
так, як ти хотів би, щоб ставилися до тебе самого. Кожний потребує захисту і
піклування. Це право ми всі маємо.
Тема. Жити в
світі, де є ВІЛ
Мета: Ознайомити учнів з поняттями СНІД і ВІЛ та їх ознаками; сприяти
усвідомленню учнями небезпеки, пов’язаної із поширенням СНІД на планеті;
виховувати почуття відповідальності за власну поведінку та ведення здорового
способу життя; виховувати почуття цінності людського життя; навчати толерантному ставленню до людей, які живуть з ВІЛ.
Обладнання: роздавальний матеріал (анкета «Перевір свої
знання про СНІД»); плакат із відповідями на запитання анкети.
Хід заняття
Тестування.
Учитель роздає аркуші з роздрукованою анкетою і просить
учнів відповісти на її запитання. Через деякий час учитель вивішує на дошці
плакат, за яким учні перевіряють свої відповіді, й обговорює з ними результати
анкетування.
Тест «Перевір свої знання про СНІД»
1. Що таке СНІД? Що
ви знаєте про цю хворобу?
2. Чи спричинює
вірус імунодефіциту людини
(ВІЛ) СНІД?
3. Чи уражає ВІЛ
імунну систему організму?
4. Чи відрізняються
за зовнішнім виглядом ВІЛ-інфікований та хворий на СНІД від здорової людини?
5. Чи передається
СНІД через поцілунок?
6. Чи передається
СНІД через нестерильний медичний інструментарій?
7. Чи допоможе
використання презерватива під час статевих контактів уберегтися від СНІДу?
8. Чи можна виявити
вірус відразу після інфікування?
9. Чи проводить
держава політику:
а) на виявлення
хворих на СНІД та ВІЛ-інфікованих;
б) на ізолювання їх
від суспільства?
10. Чи має медицина
ліки від СНІДу, вакцину, що перешкоджала б інфікуванню?
Відповіді:
1 — власні думки; 2 —
так; 3 — так; 4 — ні; 5 — ні; 6 — так; 7 — так; 8 — ні; 9 «а» — так; 9 «б» —
ні; 10 — ні.
1
грудня – Міжнародний день порозуміння з ВІЛ-інфікованими. Ще донедавна він
називався інакше. У травні 1988 року Всесвітня організація охорони здоров'я
прийняла резолюцію, в якій 1 грудня було офіційно оголошено Всесвітнім днем
боротьби зі СНІДом. Вже в 90-х роках минулого століття темпи поширення ВІЛ
викликали паніку серед фахівців. Населенню ж видавалося, що ця тема їх не
обходить. Тим паче, саме в ті роки наша країна переживала складні
трансформації. Криза економічна витісняла із свідомості наслідки кризи
соціальної, сприяла розвитку кризи духовності. СНІД видавався чимось чужим і
далеким, хворобою, не вартою того, щоб витрачати зусилля на проблему його
профілактики. Потрібно було змусити людей задуматися над питаннями ризику,
якому вони піддають себе і оточуючих через власну байдужість. Найефективнішими
видавалися прийоми, що ґрунтувалися на залякуванні. В інформаційних
повідомленнях робився акцент на тому, що СНІД – смертельно небезпечна хвороба,
якою можна заразитися через голку та шляхом безладних статевих контактів. У
свідомості читача/глядача виникали образи таких собі наркомана чи повії, з
якими він себе ніяк не ототожнював. СНІД (і небезпека заразитися ВІЛ) став
стійко асоціюватися саме з такими асоціальними елементами.
Ніхто
в той час особливо не замислювався над наслідками такого підходу. І коли стало
остаточно зрозуміло, що вірус імунодефіциту людини вирвався за межі
маргінальних груп, змінити ситуацію було вже досить важко. У масовій свідомості
сам факт ураження ВІЛ ототожнювався з належністю до певного «асоціального»
прошарку. З'явилися прецеденти агресивного ставлення до людей, які мали
ВІЛ-позитивний статус. Так боротьба зі СНІДом перетворилася на боротьбу з
ВІЛ-інфікованими людьми.
Серед чисельних хвороб, якими
страждає зараз людство, синдром набутого імунодефіциту (скорочено СНІД) є
однією з найтяжчих. Цю хворобу спричинює особливий збудник – вірус
імунодефіциту людини (скорочено ВІЛ).
СНІД –
одна найбільших трагічних проблем, з якою зіткнулося людство в минулому
сторіччі. З нею, на жаль, ми увійшли й у XXI ст. Вже більше двох десятків років
ця зловісна абревіатура не сходить зі сторінок газет і журналів. Із загрозливою
швидкістю нова інфекційна хвороба охопила увесь світ. У багатьох країнах СНІД
набув характеру епідемії. Це захворювання здатне поставити людство під реальну
загрозу вимирання, якщо люди негайно не об’єднуються і не вживуть необхідних
заходів.
У світі на СНІД хворіє понад 40
мільйонів людей найбільше хворих на СНІД у США, Канаді, Бразилії, Гаїті,
Уганді, Франції, Італії, Іспанії. Не обминуло ця біда й Україна. Найбільше ВІЛ
– інфікованих та померлих від СНІДу зареєстровано у Дніпропетровській,
Донецькій, Запорізькій областях. Сумний рекорд дають міста Одеса і Київ. За
офіційними даними, кількість хворих в Україні близько чверті мільйона. 75% з
них молодь віком від 15 до 29 років.
За даними офіційної
статистики Міністерства охорони здоров’я України, у 2013 році народилося 3898
дітей, матері яких є ВІЛ-позитивними. Станом на 1 січня 2014 року, у 3129
дітей, народжених ВІЛ-інфікованими жінками, було виявлено ВІЛ, а 6915 дітей
чекають підтвердження свого статусу. Протягом 2013 року 71 дитина померла від
захворювань, зумовлених СНІДом, станом на 1 січня 2014 року 908 дітей живуть зі
Снідом.
Снід був виявлений наприкінці
70-х – на початку 80-х років ХХ століття. Але вже сьогодні смертельне
захворювання, в тому числі й серед дітей, катастрофічно зростає.
ВІЛ та
СНІД – це не слова, а скорочення. ВІЛ – вірус імунодефіциту людини. ВІЛ
викликає СНІД. ВІЛ заражає людський організм, залишається у ньому все життя,
руйнує імунну систему .
Запис у зошиті:
В – вірус –паразит , що
заражає і знищує клітини організму.
І – імунодефіцит – погіршення
функціонування імунної системи.
Л – людина – особа, в організмі
якої живе вірус.
С – синдром – група симптомів,
які проявляються під час захворювання.
Н – набутий – те, що людина
набуває.
І – імунітет – захисна система
організму.
Д – дефіцит – ВІЛ перешкоджає
нормальному функціонуванню імунної системи.
Імунна система є захисною
системою організму. Центром управління імунної системи є Т- клітини. Коли вірус
потрапляє до організму, Т- клітини з’єднуються з клітинами, що можуть виробити
антитіла для боротьби з ВІЛ. Оскільки вірус ВІЛ не може розмножуватись сам
собі, він прикріплюється до Т – клітин і при цьому знищує їх. Т- клітини
відмирають, імунна система руйнується, а організм стає беззахисним проти
інфекції.
Вірус знаходиться у рідких
виділеннях організму – крові, статевих виділеннях, слині, поті, сльозах, сечі
та ін. Проте він є небезпечним тільки у великій кількості. На сьогодні
вважається що він може потрапити до організму двома шляхами – через кров та
слизову оболонку.
Нині встановлено, що основними
шляхами зараження ВІЛ-інфекцією є такі:
·
статевий;
·
при переливанні донорської крові;
·
при використанні нестерильного медичного інструменту для переливання крові
тощо;
·
від матері (хворої або вірусоносія) дитині до, під час або після пологів.
Всі інші шляхи інфекції при СНІДі
не мають значення. Як правило, в організм потрапляють одиниці незначної
кількості вірусу, і зараження не відбувається. Отже хвороба не передається
через рукостискання, поцілунки, їжу, предмети домашнього вжитку, спортивні
предмети, при купанні в басейні, душі, через спілкування з домашніми тваринами,
при догляді за хворими на СНІД. Не беруть участі в його передачі і комарі та
інші кровоносні комахи.
ВІЛ-інфікованість має декілька
стадій. На стадії зараження ВІЛ більшість людей не здогадуються про свою ВІЛ-інфікованість, оскільки не відчувають себе хворими. Однак
вони можуть заражати інших. ВІЛ убиває важливі клітини імунної системи, яка вже
не може боротися ні з якими захворюваннями . Це є остання стадія ВІЛ-
інфікованості – захворювання на СНІД.
Можливі симптоми, що з’являються
в різі зараження ВІЛ – інфекцією :
-
збільшення лімфатичних вузлів;
-
підвищення температури тіла до 37…390 С;
-
втрата ваги до 10% і більше;
-
тривалий розлад травлення ;
-
висипи на шкірі слизовій оболонки ротової порожнини чи на статевих органах.
Поява наведених вище симптомів
можлива не тільки в разі зараження ВІЛ – інфекцією. Вони можуть бути пов’язані
з іншими захворюваннями, тому, помітивши який-небудь із симптомів, не слід
ставити діагноз самому собі, а краще звернутися до лікаря.
Складність боротьби зі Снідом
полягає в тому, що хвороба тривалий час не проявляється у жодний спосіб і
виявити її можна, тільки провівши її можна, тільки провівши спеціальною
методикою лабораторний аналіз крові. Цей аналіз дозволяє виділити антитіла, які
виникають у відповідь на проникнення ВІЛу, а якщо є антитіла, то є і вірус –
антиген, який їх викликав. Зараз багато вчених працюють над створенням ліків та
профілактики засобів проти цієї хвороби.
Лікування може здійснюватись у
трьох напрямках: пригнічення життєдіяльності вірусу, стимулювання імунітету,
лікування супутніх захворювань.
На жаль, ефективних методів
лікування СНІДу поки що немає. На сьогоднішній отримані препарати, здатні
гальмувати розмноження вірусу, однак засобів, які дозволили б організму
повністю від нього позбавитися, вчені ще не винайшли.
Лікування може здійснюватись у
трьох напрямках: пригнічення життєдіяльності вірусу, стимулювання імунітету,
лікування супутніх захворювань.
На жаль, ефективних методів
лікування СНІДу поки що немає. На сьогоднішній отримані препарати, здатні
гальмувати розмноження вірусу, однак засобів, які дозволили б організму
повністю від нього позбавитися, вчені ще не винайшли.
Єдиним шляхом боротьби зі СНІДом
залишається його профілактика:
1) суворий імунологічний контроль
донорської крові;
2) уникнення контактів через кров;
3)
боротьба з наркоманією;
4) дотримання принципів моральності.
СНІД – хвороба, що передається
статевим шляхом.
СНІД спричиняється вірусом, який
живе у рідкому середовищі організму.
З
моменту інфікування до смерті людина є заразною.
Можна
запобігти проникненню ВІЛ в організм людини.
СНІД –
це проблема, яку повинні розв’язувати не тільки лікарі, а й правоохоронні
органи, громадські організації, школа, сім’я.
На
сьогодні єдиним реальним виходом, здатним припинити поширення СНІДу,
залишається його профілактика.
Щоб не
заразитися, необхідно вжити заходів безпеки:
1) Не слід поспішати з початком
«дорослого життя» .
2) Необхідно відмовитися від
уживання наркотиків.
3) Не можна використовувати предмети
особистої гігієни, що належать іншим людям.
4) Єдина людина, здатна уберегти вас
від СНІДу, - це ви самі!
Серед населення є певні групи
людей, які мають підвищений ризик інфікування, через недотримання норм
сексуальної поведінки. Це так звані групи ризику. До них належать:
гомосексуалісти, наркомани, що вводять наркотики внутрішньовенно, повії, особи,
які часто змінюють статевих партнерів.
Таким чином, над планетою вирує
пожежа під назвою СНІД! Як можна загасити цю пожежу? Чи не загине цивілізація?
Всесвітня організація охорони
здоров’я розробила глобальну програму боротьби зі Снідом. Серед медичних
заходів, передбачених цією програмою, велике значення мають
санітарно-профілактичні. З 1985 року в усіх країнах світу запроваджено жорсткий
контроль донорської і плацентарної крові, її препаратів, а також різних
органів, що відбираються для трансплантації. У лікарнях і поліклініках ведеться
контроль за стерилізацією ріжучих, колючих та інших інструментів.
Якщо діагноз СНІДу підтверджений
результатом лабораторного дослідження на СНІД, то згідно із Законом України
«Про запобігання захворювання на СНІД та соціальний захист населення»,
Кримінальним і Кримінально-процесуальним кодексом України, інфікований ВІЛ
особою чи хворий на СНІД зобов’язаний вжити заходів щодо запобігання поширенню
інфекції, повідомивши осіб, які були з ним у статевих контактах, про можливість
їх зараження. Свідоме зараження ВІЛ особою, яка знала про наявність у неї
інфекції, зумовленої цим вірусом, карається позбавленням волі на термін до 8
років.
ВІЛ-інфекція проблема не менш
соціальна, ніж медична. ВІЛ-інфіковані особи та хворі на СНІД потребують
соціального захисту, шанобливого ставлення до людської гідності, гуманного
відношення з боку суспільства. Вони мають право на професійну діяльність за
обраним фахом, за винятком роботи за спеціальностями та на посадах, встановлених
спеціальним переліком, на безкоштовне забезпечення ліками, безкоштовний проїзд
до місць лікування й назад, на користування ізольованою житловою площею
(кімнатою). Особам, зараження яких сталося внаслідок медичних маніпуляцій,
встановлюється пенсійне забезпечення та право на першочергове отримання житла.
Гуманне суспільство повинно
проявляти максимум співчуття і милосердя до людей, хворих на СНІД. Людство вже
пройшло шлях від страху і бажання ізолювати хворих та інфікованих ВІЛ до
розуміння того, що ці люди потребують допомоги і підтримки суспільства. Тож
будемо доброзичливими до тих, хто зазнав удару смертельного вірусу. Їх
сусідство не є небезпечним для нас, а наше їм необхідне.
Відповіді
1 — власні думки;
2 — так;
3 — так;
4 — ні;
5 — ні;
6 — так;
7 — так;
8 — ні;
9 «а» — так;
9 «б» — ні;
10 — ні.
Тест
«Перевір
свої знання про СНІД»
1. Що таке СНІД? Що
ви знаєте про цю хворобу?
2. Чи спричинює
вірус імунодефіциту людини
(ВІЛ) СНІД?
3. Чи уражає ВІЛ
імунну систему організму?
4. Чи відрізняються
за зовнішнім виглядом ВІЛ-інфікований та хворий на СНІД від здорової людини?
5. Чи передається
СНІД через поцілунок?
6. Чи передається
СНІД через нестерильний медичний інструментарій?
7. Чи допоможе
використання презерватива під час статевих контактів уберегтися від СНІДу?
8. Чи можна виявити
вірус відразу після інфікування?
9. Чи проводить
держава політику:
а) на виявлення
хворих на СНІД та ВІЛ-інфікованих;
б) на ізолювання їх
від суспільства?
10. Чи має медицина
ліки від СНІДу, вакцину, що перешкоджала б інфікуванню?
Україна залишається в категорії країн з
концентрованою стадією епідемії ВІЛ-інфекції, що зосереджена серед окремих груп
населення високого ризику інфікування ВІЛ. Сьогодні епідемічна ситуація з
ВІЛ-інфекції в Україні знову характеризується зростанням кількості
зареєстрованих випадків ВІЛ-інфекції в більшості регіонах України.
Зменшення абсолютної кількості СІН серед вперше зареєстрованих випадків ВІЛ інфекції спостерігається останні 4 роки з 7105 випадків у 2009 році до 5933 випадків у 2013. У структурі шляхів передачі ВІЛ, частка статевого шляху передачі серед осіб з вперше в житті встановленим діагнозом ВІЛ-інфекції на кінець 2013 р. складає 54,2%.
Збільшення долі ВІЛ+ осіб, що були інфіковані статевим шляхом викликає суттєве занепокоєння і потребує від організацій, що займаються профілактикою зосередженості і змін у підході щодо надання послуг представникам групам ризику та їх партнерам, які і наразі мають значний вплив на епідемію.
За даними оперативної статистики ДУ «Український центр контролю за соціально небезпечними захворюваннями МОЗ України» станом на 01.01.2014 р. під диспансерним наглядом в закладах охорони здоров'я Україні перебуває 139 573 ВІЛ-інфікованих осіб, з них 29 005 осіб з діагнозом СНІД. За весь період епідеміологічного спостереження від захворювань, зумовлених СНІДом, померло 32 055 людей. Територіями з високими рівнями поширеності ВІЛ залишаються південно-східні регіони України, з низькими рівнями – західні області.
Зменшення абсолютної кількості СІН серед вперше зареєстрованих випадків ВІЛ інфекції спостерігається останні 4 роки з 7105 випадків у 2009 році до 5933 випадків у 2013. У структурі шляхів передачі ВІЛ, частка статевого шляху передачі серед осіб з вперше в житті встановленим діагнозом ВІЛ-інфекції на кінець 2013 р. складає 54,2%.
Збільшення долі ВІЛ+ осіб, що були інфіковані статевим шляхом викликає суттєве занепокоєння і потребує від організацій, що займаються профілактикою зосередженості і змін у підході щодо надання послуг представникам групам ризику та їх партнерам, які і наразі мають значний вплив на епідемію.
За даними оперативної статистики ДУ «Український центр контролю за соціально небезпечними захворюваннями МОЗ України» станом на 01.01.2014 р. під диспансерним наглядом в закладах охорони здоров'я Україні перебуває 139 573 ВІЛ-інфікованих осіб, з них 29 005 осіб з діагнозом СНІД. За весь період епідеміологічного спостереження від захворювань, зумовлених СНІДом, померло 32 055 людей. Територіями з високими рівнями поширеності ВІЛ залишаються південно-східні регіони України, з низькими рівнями – західні області.
У
теперішній час в Україні епідемічна ситуація з ВІЛ-інфекції залишається
напруженою – продовжується поширення ВІЛ серед населення, зростає кумулятивна
кількість ВІЛ-інфікованих осіб і хворих на СНІД.З часу реєстрації ВІЛ-інфекції
станом на 01.07.2012 р. за даними персоніфікованого обліку в країні
зареєстровано 212 838 випадків ВІЛ-інфекції, у тому числі 51 468 випадків
СНІДу, включаючи 1 171 дитину до 14 років. За даними постійно діючого
епідеміологічного моніторингу за весь період спостереження від захворювань,
зумовлених СНІДом, померло 26 665 осіб. Кількість ВІЛ-інфікованих осіб, які
перебувають під диспансерним наглядом в Україні, на 01.07.2012 р. становить
понад 124 тисячі осіб (124 222). Показник поширеності ВІЛ-інфекції становить
273,2 на 100 тис. населення. У майже 22 тисяч ВІЛ-інфікованих осіб (21 831)
хвороба досягла кінцевої стадії – СНІДу. Показник поширеності СНІДу складає
48,0 на 100 тис. населення. Лише за шість місяців 2012 р. в країні
зареєстровано 10 051 нових випадків ВІЛ-інфекції (показник захворюваності на
ВІЛ-інфекцію 21,9 на 100 тис. населення).
Україна є найбільш ураженою ВІЛ/СНІДом країною в Європі. З ВІЛ/СНІДом
живуть, за оцінками експертів, 238 тис. людей віком від п’ятнадцяти до сорока
дев’яти років - приблизно 0.62 відсотка дорослого населення станом на початок
2013 року. У Дніпропетровській області кількість ВІЛ-інфікованих вагітних жінок
перевищила межу 1 відсоток, що сигналізує про поширення епідемії на загальне
населення у регіоні.
Рушієм поширення ВІЛ-інфекції залишається споживання ін’єкційних
наркотиків; проте зараз ВІЛ швидко поширюється взагалі серед молодого населення
через незахищені статеві стосунки та від ВІЛ- позитивних матерів до
новонароджених під час вагітності, пологів або грудному вигодовуванні.
Вісімдесят відсотків усіх інфікованих – молодь. Нещодавнє різке збільшення
кількості випадків інфікування поза межами уразливих груп, зокрема серед
молодих жінок, свідчить про те, що наступні роки повинні стати вирішальними для
боротьби з епідемією ВІЛ/СНІД в Україні.
Жінки більш сприйнятливі до інфекції внаслідок їх біологічної та соціальної
уразливості. Сьогодні жінки становлять уже 45 відсотків від усіх дорослих, які
живуть з ВІЛ в Україні. У 2013 році поширеність ВІЛ серед вагітних жінок
становила 0.39 відсотка, а це - одне із найвищих значень у Європі. Проте,
протягом останніх років спостерігається позитивна тенденція до зниження
показника. Для порівняння, у 2008 році він становив 0.55 відсотка.
Тема. Дія нікотину на організм людини.
Мета: довести учням
шкідливість паління та його негативний вплив на організм людини.
Обладнання:
плакат із назвою теми заняття.
Хід заняття
Слово вчителя.
Паління — велике
лихо. Доведено, що паління тютюну призводить до виникнення різних захворювань, які спричиняють передчасну
смерть людей.
Кожні чотири
хвилини помирає людина, смерть якої зумовлена курінням сигарет. Курець живе на 6—8 років менше, ніж його ровесник, який не палить.
Висновок один: паління —
надзвичайне лихо і велика небезпека для здоров’я.
Сьогодні ми з вами
переглянемо усний журнал «Дія нікотину на організм людини». (Учитель звертає
увагу учнів на плакат, що
висить на дошці.) Відкриваємо його першу сторінку — історичну.
Виступ учня-читця.
1 - й у ч е н ь. У Європі розповсюдження тютюну почалося
після того, як 1496 року Колумб удруге прибув до Америки. Його супутник — іспанський
монах Роман Пано, вивіз із провінції Рабачо на острові Гаїті насіння тютюну і
вперше посіяв його в Іспанії як декоративну рослину.
А в 1560 році посол
Франції і Португалії Жан Ніко
вилікував
нестерпний головний біль у королеви Франції Катерини Медичі. За ліки був порошок із листя тютюну. Так Жан Ніко зажив собі слави. З його ім’ям
пов’язана ботанічна назва тютюну — нікотіана. А ми звикли до більш простої назви — нікотин. У середньовіччі в
Англії, Італії, Туреччині, Персії
курців переслідували і часто карали на смерть. Олексій Романов заборонив увіз у Росію тютюну, а курців наказав карати на смерть. За часів
Петра І було знято всі заборони,
оскільки торгівля тютюном давала великі прибутки.
Перша тютюнова
фабрика на території нинішньої України з’явилась у Криму в місті Акторці в
першій половині XVIII століття.
Слово вчителя.
Відкриваємо другу
сторінку нашого журналу — фізіологічну.
Нікотин — поширений
соціальний наркотик. Паління завдає великої шкоди фізичному станові людини. Курці шкодять не лише собі,
а й людям, які перебувають поруч і дихають отрутою — димом.
Імунна система
курців дуже послаблена. Підвищується загроза виникнення раку легенів і горла,
серцево-судинних, алергійних, інфекційних та багатьох інших захворювань,
ураження плоду в утробі жінки-курця.
От що розказує
організм курця-школяра.
Виступ учнів-читців.
1 - ш а у ч е н и ц я. Я — нервова система. Паління
викликає моє безперервне збудження, що ослаблює гальмівний процес, а це веде до мого виснаження.
Англійське прислів’я каже: «Курець пускає
ворога в свої уста, який викрадає його мозок». У мого господаря погіршилася пам’ять, він став робити в 1,5 рази помилок більше, ніж
до паління. Тепер він учиться погано, а в молодших класах вчився добре. Він став вразливий, нервовий, у нього
знизилася працездатність. Він конфліктує з учителями, сперечається з
товаришами. Він зовсім змінився, у нього порушився перебіг психічних процесів.
2 - г а у ч е н и ц я. Я — опорно-рухова система. Мій
господар став втомлюватися під час бігу або навіть від тривалої ходьби.
З’явилися сильні болі в ногах. Йому загрожує облітеруючий ендартеріїт — ураження
кровоносних судин нижніх кінцівок.
3 - т я у ч е н и ц я. Я — травна система. Мій господар
утратив апетит. Подивіться, як він схуд, як пожовк. Систематично пропускає
уроки, бо їздить до стоматолога лікувати зуби. А йому лише 15 років. А все через те,
що нікотин із слиною попадає в
організм. Після кожної викуреної сигарети різко підвищується кислотність
шлунку, їжа вчасно неперетравлюється, зростає загроза виникнення виразки
дванадцятипалої кишки. Паління притуплює почуття голоду, бо порушується дія
ферментів, їх розщеплення та всмоктування в тонких кишках. Мій господар дуже
погано їсть, через те так і
відстав у розвитку від своїх ровесників.
4 - т а у ч е н и ц я. Я — кровоносна система. Поки я не одержувала згубної отрути нікотину, я була
здоровою — могла скорочуватися
100 тисяч разів за добу і перекачувати 100 тонн крові. Мій серцевий м’яз
працював легко, ритмічно, не втомлюючись, забезпечуючи клітини організму достатньою
кількістю кисню, піддержуючи тиск крові 130/70 мм рт. ст. Але поганий хлопчисько
почав курити. І в останній час я
відчуваю, що число серцевих скорочень під впливом паління збільшилося на 30—40 ударів за хвилину. Це відбилося на
моєму серцевому м’язі, він став гірше працювати. І тепер я за добу одержую на 2—3
тонни крові менше. Я стала зношуватись, утомлюватися, старіти.
2 - й у ч е н ь. Я — слух. Тютюновий дим подразнює слизові оболонки ротової та носової
порожнин, дихальних шляхів. Мій
господар став уранці кашляти, на уроках фізкультури не може пробігти три кола.
Через те що знижуються захисні властивості слизових оболонок, він часто хворіє на простудні
захворювання. Подивіться у класний журнал, скільки він пропустив уроків, і ви
відчуєте мою правоту.
Тютюновий дим,
потрапляючи у внутрішнє вухо, викликає запалення євстахієвої труби.
Пошкоджуються слухові рецептори. У мого
господаря з’явився біль у вусі, він став трохи недочувати, а товариші глузують, що він став глухий.
3 - й у ч е н ь. Я — зір. Нікотин пошкоджує органи чуття,
знижується функція зорового нерва, порушується гострота зору, здатність
розпізнавати кольори.
Це приходить
поступово: зникає сприймання зеленого, червоного, жовтого, синього кольорів. А
зовсім недавно мій господар пересів на передню парту ближче до дошки — він став недобачати
написане на дошці: пошкодився зоровий нерв.
Слово вчителя.
Смертельна доза нікотину
для людини — 50—75 мг. Викурюючи 20—25 сигарет на день, людина дістає смертельну
дозу нікотину. У французькому курортному місті Ніцці 1934 року гурт молоді влаштував змагання:
хто викурить найбільше цигарок?
Переможець мав одержати приз. Виграли двоє, але нагороду «переможці» не змогли
одержати. Викуривши по 60
цигарок, вони померли. Однорічна дитина отруїлась, з’ївши цигарку.
Унаслідок паління в
організмі руйнується значна кількість вітаміну С. Установлено, що одна викурена
цигарка позбавляє організм 25 мл аскорбінової кислоти. Така кількість цієї кислоти
є в одному апельсині. Отже, людина, яка викурює 20 цигарок на день, повинна з’їсти 4 кг апельсинів.
Підліток, який
курить, невисокий на зріст, миршавий. У нього сіра шкіра, він часто хворіє й кашляє, швидко стомлюється. Лев
Миколайович Толстой кинув курити, коли був уже дорослим. Він писав: «Став
зовсім іншою людиною. Просиджую
по п’ять годин поспіль над роботою, встаю зовсім свіжим, а раніше, коли курив, відчував утому, нудоту,
запаморочення, туман у голові. Куріння — це соціальне лихо».
Третя сторінка
нашого журналу — природнича.
Виступ учнів-читців.
1 - й
у ч е н ь. Тютюн — трав’яниста рослина родини пасльонових. У світі його нараховується
близько 60 видів. Тютюн
використовується й у декоративному садівництві.
Із тютюну
виготовляють хімічний продукт — нікотин-сульфат, який використовується в
сільському господарстві для знищення
шкідників. Господині іноді перекладають тютюновим листям бавовняні речі для захисту від молі.
Щоб зелений
тютюновий листок набув жовтого кольору, для його дозрівання потрібна висока температура. За даними ВООЗ
(Всесвітньої організації охорони здоров’я), для прогрівання 1
га землі, засіяної тютюном, потрібно спалити деревини такого об’єму, який одержують із 1 га .
Для сушіння
тютюнового листя, необхідного для приготування 300 цигарок, потрібне одне
зрубане дерево.
2 - й
у ч е н ь. Четверта сторінка нашого журналу — статистична.
Серед споживачів тютюнового
наркотику 6—8 % становлять діти молодших класів і навіть дошкільнята. Палить кожний п’ятий п’ятикласник, майже половина
восьмикласників і майже 60 % випускників шкіл.
Слово вчителя.
П’ята, остання
сторінка нашого журналу — літературна.
Великий мислитель і
лікар Стародавньої Греції Гіппократ, якого вважають батьком медицини,
наставляв: «Якщо ви захворіли, змініть спосіб життя. Коли і це не допомогло, тоді
звертайтеся до лікаря».
Схожі думки висловлював
і геніальний лікар та філософ Авіценна: «Головним скарбом життя є здоров’я, і,
щоб його зберегти, потрібно багато що знати».
Ще з давніх часів
до нас дійшов афоризм: «Здоров’я — це нічого, але все без здоров’я — ніщо».
Також
загальновідомими є вислови народної мудрості:
«Здоров’я маємо —
не дбаємо, а втративши — плачемо»,
«Як я здоров, то
мені і хрін за цукор».
Послухайте
гумористичний вірш «Про Діму і дим».
3 - й
у ч е н ь
Діма, сівши коло
хати, викурює цигарку.
Випускає з рота
дим, немов білу хмарку.
Пролітає хмарка
диму, а за нею друга.
У цигарці Дмитрик
вже побачив друга.
Низькорослий,
невеличкий, блідолиций і худий,
Любить смог він
тютюновий, хоч смердючий, але ж свій.
Все в курця болить,
й дім йому не радий.
Діма буде інвалід
першого розряду.
У дітей сьогодні
крос поміж трав і цвіту,
Їм не треба
цигарок, їм би сонця й вітру,
Їм над хвилею
вітрило, м’яч вгорі над сіткою,
Їм сьогодні дуб
міцний салютує гілкою.
Всі на сонці
загоряють, плавають під синню неба,
Ніжним сонечком
зігріті, і цигарки їм не треба.
Діма ж, треба
думать так, в це спекотне літо
Буде з паличкою йти
в валянках убитих.
А в майбутньому
тоді буде Діма бідкатись —
Рак і астма
нападуть — пізно буде каятись.
Слово вчителя.
А про відчуття
людини, яка відмовилася від паління, чудово сказав В. Маяковський у вірші «Я
щасливий». Послухайте його.
Виступ учня-читця.
7 - й у ч е н ь
Я дихаю нині, як
слон.
Хода у мене легка,
і ніч пролетіла, як
дивний сон,
без кашлю і без
плювка.
Я став дотепником,
веселуном,
ну просто — душа
товариства.
Я порожевів,
поповніло лице, енергія так і кипить.
Громадяни, вас
цікавить рецепт?
Відкрить? Чи не
відкрить?
Повідомляю: віднині
назавжди кинув курить.
Заключне слово вчителя.
Боротьба з палінням
тютюну передбачає збереження здоров’я людини і забезпечення її довголіття.
Будемо сподіватися, що в майбутньому всі люди усвідомлять шкідливість тютюнового
зілля і відмовляться від його вживання в ім’я цієї благодійної мети.
Пам’ятаймо слова
китайського філософа Лаото: «Той, хто може подолати іншого,— сильний, той, хто може подолати себе,— дійсно
могутній».
Розробка Новорічного заходу.
Конспект відкритого уроку у 5 - му класі
Конспект відкритого уроку у 5-му класі
Конспект відкритого уроку у 8-му класі
TAKE CARE OF YOUR HEALTH. HEALTH IS BETTER THAN WEALTH!
Використання віршів, приказок та прислів’я, а
також впровадження на уроці анкетування сприятиме легшому засвоєнню матеріалу теми,
зробить заняття цікавішим.
Мета уроку:
-
активізувати лексичний матеріал по темі;
-
розвивати навички усного мовлення з опорою на малюнки, предмети;
-
повторити введення модального дієслова “should” на письмі;
-
заохочувати учнів піклуватись про своє здоров’я;
- виховувати
бажання дотримуватися здорового способу життя.
Обладнання: підручник,
робочий зошит, анкета (НО), магнітола, касета із записом тексту, роздатковий
матеріал (картки із завданнями, малюнки).
Методи навчання: наочний,
словесний, репродуктивний, творчий.
Хід уроку.
І. Підготовка до сприйняття
іншомовного мовлення.
1. Greeting and Aim.
T: Good morning, pupils! Let’s start
our lesson. Today we’ll speak about health and body care. We have a lot of work
to do. You’ll listen to a text, learn new words and poem, play a game, do the
questionnaire, and remember English proverbs and sayings.
2. Phonetic exercise.
T: Learn the proverb. Look at the
blackboard. The words you don’t know are written on it:
health – здоров’я,
wealth – багатство, достаток.
T: Please, repeat after me: “Good health is above
wealth”.
. Speech exercise.
T: Please, look at the blackboard. The
poem is written on it. Read after me.
Spades for digging, pens for writing,
Ears for hearing, teeth for
biting,
Eyes for seeing, legs for
walking,
Tongues for tasting and for
talking.
T: Pupils, answer the questions, please.
Do
you want to be healthy?
Ps: Yes, we do. We want to be healthy.
T: Do you like to eat fruit and vegetables?
P1: Yes, I do.
I like to eat fruit and vegetables.
T: Do you do morning exercises and wash your face
in every morning?
P2: Yes, I do. I do my morning exercises and wash
my face in every morning.
T: Do you brush your teeth 2 times a day.
P3: Yes, I do.
I brush my teeth 2 times a day.
T: Do you open your window, when you go to bed?
P4: Yes, I do.
I open my window, when I go to bed.
II. Основна частина
уроку.
1. Check on Homework:
T: Your home task was made up your own health
story and drew a picture for it. (Pupils tell about themselves, and show your
own pictures).
2. Repeating.
T: Now children, look at the cards and repeat the
words after me.
Keep fit, a doctor, to have a headache, a
dentist, first aid, to feel well…
3. Writing.
1).T: Модальне дієслово “should” у розповідному реченні вживається після підмета
перед основним дієсловом. Наприклад:
You should
brush your teeth 2 times a day.
T: Make up the sentences.
P1: You should
eat good food to stay healthy.
P2: You should
get a good sleep.
P3: You should
take care of your teeth.
P4: You should
do morning exercises.
P5: You should
wash often to stay healthy.
2).T:
Now work in pairs.
You’re given cards with names of food. Please, divide them in two groups and
write what is useful for us and what is not.
Example: chocolate, eggs, a
carrot, sweets, honey, bread, meat, soup, a cake, milk, butter…
Useful
Not useful
eggs,
chocolate
a
carrot sweets
honey
a cake
bread
meat
soup
milk
butter
4. Listening.
When you want to be healthy,
You should eat slowly food.
When you want to be happy,
You should do everything good.
When you want to be strong,
You should keep fit.
Don’t eat fat food
And everything is good!
5. 1). Pre – Listening Activity.
T: Please, prepare for listening to the text. Look
at the pictures and try to guess what the text is about. Now read the questions
on the blackboard and try to give your answers. And now listen to the text to
be sure that you take good care of your teeth.
2).
While – Listening Activity. (Pupils listen to the text in the tape
recorder).
You should brush your teeth 2 – 3 times a
day for 5 minutes. Choose a good toothbrush. It shouldn’t be very hard. You
should change your toothbrush every 3 months. Sweets and sugar are very bad for
your teeth.
You should eat fruit. And remember, you
should go to a dentist twice a year.
3).
Post - Listening Activity. Answer the questions.
T: How often do you brush your teeth?
What colour is your toothbrush?
When did you buy it?
When are you going to get a new one?
What kind of food is good for your teeth?
6. Play game.
Divide in
two groups. All pupils have cards with answering. The first group is the
helpers of the Fairy.
The second
group is the helpers of the Witch.
The first group. (The helpers of the
Fairy).
- To wash and clean teeth.
- To eat fruit and vegetables.
- To visit a doctor.
- To play sport games.
- To go for a work.
- To do morning exercises every
day.
- Not to keep pens and pencils in
the mouth.
The second group. (The helpers of
the Witch).
1.
Not
to clean teeth.
2.
Not
to visit a doctor.
3.
To
keep windows shut in the flat.
4.
To
watch TV for a long time.
5.
Not
to do morning exercises.
6.
Not
to play sport games.
7.
To
eat too much sweets.
7. 1).Learn the proverbs and sayings.
a) The purse of the patient protracts the
disease.
b) Health is better than wealth.
c) Prevention is better than cure.
d) Hunger is the best sauce.
e) Gluttony kills more than the sword.
f) A man is as old as he feels; a woman is
old as she looks.
2). Match the parts of proverbs.
1. After
dinner sit a while, a) than
medicine.
2. Health
isn’t valued b) after
supper
walk a mile.
3. Laughter
is better c) you are
always in
a good mood.
4. If your
health is good d) till
sickness comes.
Key: 1b; 2d; 3a; 4c.
8. Work with distributive materials “Fruity
Fun!”
Find the fruit in the grid. Answer the
question.
FRUITY FUN!
O
P D O
Y G O C
R U
E L I R K H
A P E A S A T E
N K L
R R P A R
G I W
U B E E R
E W R R
M S I Y
E I A P
P L E
E
B A
N A N A S S
What is your favourite fruit?
My favourite fruit is orange.
9. Do the questionnaire.
ARE YOU HEALTHY?
1. How
often do you do exercise?
a) Less than an hour a day.
b) Five hours a week.
c) More than five hours a week.
2. How
often do you eat cakes, biscuits and sweets?
a) Six times a day.
b) Three times a day.
c) Less than once a day.
3. How
often do you eat fruit and vegetables?
a) Never.
b) Once a week.
c) Every day.
4. How
often do you clean your teeth?
a) Never.
b) Three times a week.
c) Twice a day.
5. How much
do you sleep?
a) Less than five hours a night.
b) Seven hours a night.
c) Ten hours a night.
6. How much
do you watch TV?
a) More than four hours a day.
b) Two hours a day.
c) An hour a day.
Score. Count how many As, Bs, Cs you have.
Mostly As – You are not very healthy at all. You need to do
more exercise, watch less TV, and eat better food. Think about it.
Mostly Bs – Not bad, but you can do a lot better to improve
your health. Think about what you eat and the exercise you do and try to
improve.
Mostly Cs – You are very, very healthy person. Good for
you.
III. Заключна частина уроку.
Homework.
T: Learn the proverbs and make up a dialogue of
your own. Act it with your classmate. A dialogue is about your healthy.
T: It’s time to have a rest and here is a piece of
advice for you:
Work while you work,
Play while you play,
That is the way
To be happy and gay.
T: Your marks are … The lesson is over. Goodbye!
Хід уроку.
2. A book is like a
garden carried in the pocket.
ІІ. Основна частина уроку
Need a book. Books are our friends.
Урок у 8 класі за
підручником О.Карп’юк.
Пелещак А. А., Капустинська ЗОШ, Збаразький р-н, Тернопільська обл.
Цілі уроку: Повторити і активізувати лексику теми.
Ознайомити учнів із новою
лексикою та закріпити її в усному мовленні.
Тренувати учнів у читанні.
Формувати навички
діалогічного мовлення.
Ознайомити учнів із правилами
вживання спонукальних речень у непрямій
мові.
Практикувати учнів у письмі.
Розвивати мовну здогадку
та мовленнєву реакцію учнів, довготривалу та оперативну пам'ять, культуру
спілкування.
Виховувати любов до літератури як
культурної спадщини та джерела знань.
Обладнання: Підручник, робочий зошит,
ТЗН(магнітофон), картки для роботи в парах і для роботи в групах, таблиці з
граматичними правилами.
Методи навчання: наочний, словесний, репродуктивний,
творчий.
Хід уроку.
І. Підготовка
до сприйняття іншомовного мовлення
1. Greeting.
T: Good morning, everyone. I’m glad to see you. How are
you getting on?
Ps: Good morning, teacher. We are glad to see you, too. We
are fine, thank you.
2. Aim.
T: They say: “Knowledge is power”. It is the main theme
of our lesson. And now read the riddle and say what it is about.
The field is white,
Black is the seed,
The man who sows it,
Is clever indeed.
Ps: It is a book.
T: Right you are. A book is a main source of knowledge. Today
we are going to speak about the role of literature in our life, about the books
we like to read and about the places we can take books from. We’ll also learn
some grammar rules connected with reported speech. Look at the blackboard
please and read the quotations by famous people on books.
1. The book to read
is not the one which thinks for you, but the one which makes you think.
James Mc Cosh
Chinese Proverb
3.
Books, I believe, may be delivered into three groups:
- books to read
- books to re – read
- books not to read at all.
O.Wild
4. Reading is to the mild
what exercise is to the body.
Sir Richard Steel.
5. Reading is a vital form of communication with
all of mankind and wisdom of many ages.
Olzhas Suleymanov
6. Be as careful of the book
you read, as to the company you keep.
Paxton Hood
T: What quotations do you like best? Why?
Proverbs and sayings.
Choose
an author as you choose a friend.
Don’t
judge a book by its cover.
A
room without books is a body without soul.
There
is no friend so faithful as a good book.
Like author,
like book.
T: What proverbs
and sayings do you like best? Why?
3. Check up Homework.
Pupils put the sentences in the right order, and read
the text on the theme “Books in our
life”
P1: Books play a very important role in my life. I should
say I am simply a bookworm. Books educate people, enrich their intellect. They
bring pleasure and delight. I consider that books are with us during all our
life. I prefer to read books on science. I enjoy a great variety of
encyclopedias. I like a book I can read it again and again. It’s a wonderful
way on spending spare time. The book is a faithful and understanding friend.
P2: Books play a very important role in my life too. They
teach the readers to be truthful, friendly, honest, careful, fair and serious,
and help them to express their feelings and thoughts. Books shouldn’t be read
only for pleasure. Reading books helps us in our education. Our family has got
many books. All members of our family buy books and read them. Books are worth
reading!
4. Warming up.
Work in groups. You’re given cards. Put the words with their definitions.
Stories,
novel, poems, plays in the books. a) Literature
A place where the books for borrowing are
kept. b)
Library
A person who writes books. c) Author
A written account of events and people, either
imagined or real. d) Story
A story about the life in the future often
describing space travel
and life on other planets. e) Science
fiction
A story which describes some events in
history. f)
Historical novel
A story which describes some crime
events.
g) Detective story
People, described in a story or a
novel. h)
Characters
ІІ. Основна частина уроку
1.
Phonetic exercise.
T: Please, say after me and then you’ll listen to the
text.
NEW VOCABULARY
an imagination – уява
truthful – правдивий
true – to – life – реалістичний
to hold smb’s attention (interest) – привертати чиюсь увагу (інтерес, тощо.)
right after smth – відразу після чогось
2.
Listening. Ex.1
p.36
T: Pupils, listen to the dialogue in the tape recorder.
3.
Reading .
T: Read in pairs, please. (Pupils read).
T: Read and say if the statements are true or false.
(Ex.2 p.37)
T: Answer the questions, please.
- Do you like
reading?
- Where you
take books for reading from?
- Do you think
that reading is a waste of time?
- Do you read
books regularly?
- Do you buy books
in the shops?
- What kind of
books they prefer to read?
- Whose advice
you ask for to choose a book for reading?
- Who your favourite
writers are?
4. Presenting Grammar. Using Imperative sentences into
Indirect Speech.
Remember! When orders and
requests are changed into indirect speech, the Imperative Mood is replaced by the
infinitive and the reporting verb to say
is replace by to ask, to tell, to order or their synonyms.
Direct Speech
Indirect
Speech
“Switch the light off.” My mum told me
to switch the light off. “Don’t argue with me.” She told me not to argue with her.
“Please, go to the library.” He asked me to go to the library.
“Please, don’t go away.” She asked him not to go away.
1. Work in pairs.
T: Now work in pairs. You’re given cards with Direct Speech and Indirect Speech.
Find and read them.
“Open the window,
John”, Mother told
John to open the window.
mother said.
“Tell me the time, please,
Ben”, Linda asked Ben to tell her the time.
Linda said.
“Please, don’t close the
door”, She asked
not to close the door.
she said.
“Go and wash your face,
Ron”, Molly told Ron
to go and wash his
Molly said.
face.
2. Writing.
T: I say the sentences in Direct Speech and you’ll write
into Indirect Speech.
- Take your pens, pupils. (The
teacher told the children to take their pens.)
- Boys, stop talking, please.
(The teacher asked boys to stop talking.)
- Girls, listen to the poem,
please. (The teacher asked girls to listen to the poem.)
5. Reading the Poem. Ex.2 p.37
BOOKS ARE
OUR FRIENDS
Since books are friends,
They need much care.
When you’re reading them,
Be good to them and fair.
Use book – marks,
To hold your place,
And don’t turn a
book
Upon its clear face.
Remember, children, then:
Books are meant to read,
Not cut or colour
them.
No, really never indeed!
B. Walker
T: What is it about?
P: This poem about books and take care of them.
T: I see that you like
reading books. Do you remember library rules? Let’s name them.
Rulers for readers.
1. Wash hands before
reading a book.
2. Don’t write
anything on the pages with a pen or a pencil.
3. Don’t make drawings
in the book.
4. Don’t make dog’s
ears in the book.
5. Don’t tear the
pages.
6.Don’t lose books. It means that you lose your friends.
6. Role – play conversation pupil with librarian.
L: Good morning! How do you do? You have come to exchange
book.
P: Yes, I have. Could you recommend something
interesting?
L: Of course I can. What do you like to read?
P: I am interested in everything: fiction,
history, travel books…
L: Do you like fairy tales? I can recommend to you this
collection of fairy tales by Oscar Wilde.
P: I think I’ll choose this book right away. Thank you
very much for your kind advice.
L: You are welcome. Bye!
7.Writing.
T: Make up true sentences and read them. Ex.3 p.37
8. Test yourself. Find the
words.
Dictionary - a book that
contains a list of the words in a language in the order of the alphabet and
that tells you what they mean.
Literature - writing that is
considered to be a work of art.
Textbook - a book that teaches a
particular subject and that is used especially in schools.
Atlas - a book of maps.
Novel - a book that tells a
story about people and events that are not real.
Cookbook - a book that gives
instructions on cooking and contains recipes.
Catalogue - a list of all the
things that you can buy, see, etc. somewhere.
Guidebook - a book that gives information
about a place to tourists or people who are travelling.
Leaflet - a printed piece of
paper that is given free to advertise or give information about st.
Biography - the story of sb’s
life written by sb else.
9. Word search.
yuhkguidebookhol
junbgfdersxcnbton
bhndmloytrdcheko
mngiknfewscaoxbv
rhlacnhgbfwitutke
kuittmtcuhmaybrl
vhtlihmonhwlmoei
hieaophoktdsokoti
nfrsnlidkjhyfgnkjt
vtaiaeglbokituhom
cltnrauojhuyenkw
hiuryfwonytghuhb
vfrukljikmkjhgftm
ІII. Завершальна частина уроку.
Homework.
T: Prepare your own dialogues for developing
speaking skills on the theme “Books are our friends”.
Summarizing
T: Today you have learned a lot of new
things: new vocabulary, grammar rules, and a lot of information about books.
Немає коментарів:
Дописати коментар