Методична робота

Шляхи підвищення ефективності
та якості уроку англійської мови

Пелещак Анна Андріївна
учитель англійської мови
Капустинської ЗОШ І –ІІ ст.
Протиріччя між гуманістичними ідеями суспільства та авторитарною системою освіти призвело до перемоги гуманізації освіти. Провідною метою гуманізації освіти є вміння учнів вибудовувати свій світ цінностей та орієнтацій.
Практична відповідь на запитання, як виховати вільну людину, міститься не в протиставленні свободи і дисципліни, а в умінні організувати урок так, щоб усі діти були залучені до роботи і реалізували свої прагнення та нахили без примусу.
Отже, виникає потреба у створенні формату нового уроку, що відповідає новим вимогам суспільства.
Актуальним завданням нового уроку є створення умов для формування критичного мислення, рефлексії, психології досягнень і навичок саморозвитку.
Ефективність уроку—це ступінь досягнення поставленої мети педагогічної діяльності з урахуванням оптимальності (необхідності та достатності) витрачених зусиль, засобів та часу.
До критеріїв якості уроку можна також віднести доцільне поєднання репродуктивної та продуктивної діяльності учнів, продуману послідовність етапів навчальної роботи, завдяки чому оптимально розподіляється зміст, підтримується рівень активності учнів протягом усього заняття, забезпечується поєднання відтворюючої та творчої, колективної та індивідуальної роботи.
Розглянемо, що ж необхідно учителю, щоб здійснювати навчально-виховний процес на рівні сучасного методичного стандарту.
Перш за все учителю необхідно знати вимоги до уроку англійської мови на сучасному етапі.
Урок повинен:
  • будуватися відповідно обраної учителем системи навчання;
  • плануватися з урахуванням комунікативної спрямованості, яка повинна проходити наскрізь в ході реалізації практичної мети навчання іноземної мови;
  • мати сприятливий психологічний клімат для вивчення мови;
  • викликати в учнів мотивацію вивчення англійської мови за рахунок залучення кожного до активної мовленнєвої та розумової діяльності, торкаючись при цьому й емоційної сфери дитини;
  • готувати учнів до самостійної роботи у позаурочний час;
  • мати в наявності необхідні засоби, які дозволяють створювати навчальні ситуації та використовувати їх для навчання усного мовлення, читання та письма;
  • включати різноманітні навчальні ігри, щоб знімати втому та напругу;
  • проводитися у нормальному (а не в уповільненому) темпі.
В період усного вступного курсу, як показує сама назва, навчання відбувається тільки усно. Це означає, що діти слухають та говорять, але не пишуть і не читають (крім літер англійського алфавіту). Але в той же час усне навчання вимагає від учителя винахідливості, кмітливості, доступної при бажанні кожному. Саме тут виявляються творчі здібності учителя, його уміння оволодіти серцями дітей, залучаючи їх до світу іноземної мови.
У період після усного вступного курсу уроки стають комплексними: в урок включаються читання та письмо, що ставить учителя перед необхідністю не тільки розподілити час на аудіювання, говоріння, читання та письмо, а й враховувати те, що їхнє формування відбувається на різному навчальному матеріалі: одну частину матеріалу діти сприймають на слух та використовують під час говоріння; на іншому матеріалі, засвоєному раніше усно, учні вчаться читати й писати. Така послідовність роботи полегшує дітям засвоєння навчального матеріалу, оскільки вони зустрічаються з ним двічі: спочатку в усному мовленні, а потім у писемному.
В кожному уроці англійської мови на початковому етапі можна виділити його постійні та змінні елементи. До постійних відноситься організаційний момент, тобто початок уроку, який включає елементи мовленнєвої зарядки, фонетична зарядка, завдання додому, підсумок та організований кінець уроку. Змінні елементи визначаються набором та послідовністю завдань зі збагачення учнів новим мовним матеріалом та формуванню умінь в аудіюванні, говорінні та читанні.
Розглядаючи підготовку учителя до уроку англійської мови на початковому етапі, Г.В.Рогова та І.М.Верещагіна зазначають, що якість уроку прямо пропорційна тому, як учитель був до нього готовий. Добре підготовлений та проведений урок—це радість і дітям, і учителеві.
Одним з найдоступніших і перевірених практикою шляхів підвищення ефективності уроку, активізації учнів на уроці є організація самостійної навчальної роботи. Вона посідає виняткове місце на сучасному уроці, тому що учень отримує знання тільки в процесі особистої самостійної діяльності.
Самостійна робота - це засіб навчання, який:
- формує у того, хто навчається, на кожному етапі його руху від незнання до знання необхідний обсяг та рівень знань, навичок і умінь для вирішення певного класу пізнавальних задач і відповідного просування від нижчих до вищих рівнів розумової діяльності;
- виробляє у учнів психологічну установку на самостійне систематичне поповнення своїх знань і вироблення умінь орієнтуватися в потоці інформації при розв’язанні нових пізнавальних задач;
- є найважливішою умовою самоорганізації і самодисципліни тих, хто навчається, в оволодінні методами учбової діяльності;
- є найважливішим знаряддям педагогічного керівництва і управління самостійною пізнавальною діяльністю учня в процесі навчання.
Ефективність виконання самостійної роботи в процесі навчання багато в чому залежить від умов її організації, змісту і характеру завдань, логіки викладу знань, якості досягнутих учнем результатів в ході виконання цієї роботи і т.д.
Самостійна робота як прийом навчання може входити майже до всіх методів навчання, застосовується на різних етапах процесу навчання.
Організація самостійної роботи на уроці вимагає від вчителя не меншої підготовки, а навіть більшої, коли навчальний матеріал він викладає сам. Якщо при цьому вчитель ставить задачу формування навичок самостійної роботи учнів, то йому, як правило, потрібно добре все продумати і визначити:
  • мету, час і характер самостійної роботи, а так само моменти, на які треба звернути увагу;
  • спосіб повторення того мінімуму фактичних знань і умінь, без яких неможливе успішне виконання самостійної роботи.
Основні вимоги до організації самостійної діяльності учнів на уроці є такими:
1.     Будь-яка самостійна робота на будь-якому рівні самостійності має конкретну мету. Вчитель, перш ніж сформулювати завдання, інструктує учнів щодо порядку і прийомів виконання роботи.
2.     Самостійна робота відповідає навчальним можливостям учня, а ступінь складності задовольняє принцип поступового переходу з одного рівня самостійності на інший. У навчальному процесі використовуються результати, висновки самостійної, у тому числі і домашньої роботи.
3.     Забезпечується поєднання різноманітних видів самостійних робіт і управління самим процесом роботи.
4.     Самостійна робота повинна розвивати пізнавальні здібності учня.
5.     Зміст роботи і форма її виконання повинна викликати інтерес у учнів, бажання виконати роботу до кінця.
6.     Самостійні роботи організовуються так, щоб вони виробляли навички і звичку до праці.
Учитель німецької мови Дубіна А.М. у своїй роботі «Коллективный способ обучения (работа в парах сменного состава) как средство повышения эффективности урока иностранного языка» стверджує, що колективне навчання є найефективнішим засобом підвищення результативності роботи вчителя іноземної мови при формуванні комунікативної компетенції учнів (мовної, соціокультурної, компенсаторної). Новизна досвіду вчителя полягає у використовуванні колективної форми навчання, яка є новою в педагогічному і історичному відношенні. Автор, завдяки комбінації елементів відомих методик колективного навчання, удосконалює окремі її сторони стосовно навчання іноземній мові, оскільки у роки педагогічної діяльності вона зіткнулася з рядом проблем:
7.     Низьке мовне спілкування.
§         Відсутність уміння організувати мовне спілкування з боку вчителя;
§         недостатнє володіння лексичним і граматичним матеріалом, низький рівень сформованості навичок монологічного і діалогічного мовлення у школярів.
8.     Недостатній прояв творчих здібностей учнів як результат невисокої пізнавальної активності.
§         Формалізація процесу навчання, тобто вчитель-носій знань, а учень-одержувач ”готових” знань.
9.     Недостатня мотивація пізнавальної діяльності.
10. Невисокий рівень психологічних знань і умінь вчителя для створення на уроці психологічного комфорту.
А.М.Дубіною була висунута наступна педагогічна ідея роботи: підвищити ефективність уроку іноземної мови шляхом застосування нових педагогічних технологій.
Мета даного досвіду полягає в тому, щоб розширити уявлення про способи підвищення ефективності уроку іноземної мови і поліпшити умови розвитку учнів через підвищення методичної майстерності шляхом застосування нової педагогічної технології: “ Колективний спосіб навчання (робота учнів в парах змінного складу) “, що і є ключовою задачею школи в модернізації учбового процесу. Досягнення цілей вчитель будує на основі реалізації колективного способу навчання (у парах змінного складу). Реалізація спілкування в парах змінного складу— це унікальна можливість залучити в роботу навіть сором’язливих і малоактивних дітей.
Описана система роботи вчителя дозволяє:
- підвищити ефективність уроку іноземної мови шляхом застосування нових педагогічних технологій,
- плідно розвивати в учнів самостійність,
- формувати навички спілкування в результаті постійного повторення вправ в мовленні,
- реалізувати особисто-орієнтоване навчання,
- розвивати пізнавальний інтерес і творчі здібності учнів.
Досвід застосування колективного способу навчання дозволяє виділити наступні його переваги:
- В результаті постійного повторення вправ удосконалюються навички логічного мислення і розуміння;
- В процесі постійного активного мовлення (говоріння, обговорення) розвиваються навички розумової діяльності, включається робота пам'яті, йде мобілізація і актуалізація попереднього досвіду і знань;
- Кожен відчуває себе розкуто, працює в індивідуальному темпі;
- Підвищується відповідальність не тільки за свої успіхи, але і за результати колективної праці;
- Обговорення однієї інформації з декількома змінними партнерами збільшує число асоціативних зв'язків, а отже, забезпечує міцніше засвоєння.
Крім того, заслуговує уваги робота Хайрулліної С.А. «Дифференциация и индивидуализация как необходимые условия повышения эффективности обучения». Автор говорить про те, що ефективність навчання полягає у тому, що вчитель не просто спостерігає за роботою учнів, а працює в цей час з окремими учнями індивідуально. Учні можуть працювати в трьох режимах: спільно з учителем, індивідуально з учителем, самостійно під керівництвом вчителя. Час уроку максимально використовується для самостійної роботи за умови, що для мовця забезпечений слухаючий апарат (робота в статистичних, динамічних, варіаційних парах, робота в малих групах).
У зв'язку з диференціацією і індивідуалізацією доводиться перебудувати технологію уроку. Потрібно визначити оптимальний темп роботи, оскільки всі групи учнів працюють за своїм планом. Учні першої групи велику частину часу працюють самостійно, одержуючи творчі і проблемні завдання. Друга група, виконуючи самостійні завдання, працює частіше за зразками, їм необхідна детальніша розповідь. З третьою групою вчитель повинен в основному працювати сам: розповісти, опитати, перевірити, допомогти, показати абсолютно кожному учню.
Усе це дозволяє впоратися з недовірою до учнів, змінити весь стиль стосунків з учнями. Час кожного уроку використовується для з'єднання виховання і розвитку учнів.
У технології диференційованого навчання є багато тонкощів: це і своєрідна методика самостійної роботи, робота в парах, облік індивідуальних особливостей, графік самообліку, часовий аналіз уроку, конструювання уроку, зворотний зв'язок, організація контролю на різних рівнях.
Головною перевагою завдань з диференційованою спрямованістю є повна зайнятість всіх учнів, яка самостійно переходить від рівня до рівня. На кожному предметі є свої можливості підготовки багаторівневих завдань.

Аналіз та самоаналіз уроку як один із засобів підвищення його ефективності

На уроці, як у краплі води, відображаються всі плюси й мінуси наукової концепції, яку використовує учитель. Досвідченому методистові достатньо відвідати кілька занять, щоб мати уявлення про те, як відбувається процес викладання того чи іншого предмету в конкретному класі. навіть якщо вчитель намагається підготувати заздалегідь та показати хороший спектакль замість робочого уроку, це, безумовно, стане очевидним через перші ж 5-10 хвилин.
У кожного учителя з часом відпрацьовується свій стиль, свої улюблені прийоми роботи. Що добре для одного учителя, те не завжди може бути доречним для іншого. Але що об’єднує усі хороші уроки, так це грамотна методична концепція.
Грамотні вчителі завжди чітко розуміють, з якою метою вони пропонують те чи інше завдання, які навчальні задачі вони хочуть розв’язати.
Майстерність учителя виявляється не лише в умінні грамотно підготувати та провести урок, а й в умінні проаналізувати власні уроки та уроки колег.
Під аналізом мається на увазі визначення того, що робить учитель та його клас, обґрунтування доцільності чи недоцільності вправ, бачення альтернативних шляхів досягнення цілей. Аналіз будь-якого уроку являє собою цілий комплекс аспектів, як чисто методичних, так і загально педагогічних, психологічних предметних. Хороший аналіз уроку є не стільки критичним, скільки конструктивним.
Самоаналіз припускає порівняння логіки запланованих дій (конспект уроку) з логікою проведення реального уроку.
Якщо вчитель бачить переваги та недоліки чужого уроку, то є гарантія того, що він зможе використати перші та запобігти другим під час планування та проведення власних уроків. Звісно, усе це впливає на рівень педагогічної майстерності та відображається на рівні проведення власних уроків.
Таким чином, процес методичного аналізу уроку можна представити у вигляді двох важливих складових: уміння проводити самоаналіз уроку і уміння проводити аналіз уроку колеги.
Показники, за якими оцінюється урок:
Особисті якості вчителя
    • Знання предмету і загальна ерудиція
    • Рівень педагогічної і методичної майстерності
    • Культура мови, її образність, емоційність
    • Почуття такту і демократичність у взаємостосунках з учнями
    • Зовнішній вигляд, міміка і жести.
Особливості навчальної діяльності
    • Пізнавальна активність, творчість і самостійність учнів
    • Рівень розвитку загальнонавчальних і спеціальних умінь і навичок учнів
    • Наявність і ефективність колективних (групових) форм роботи в ході уроку
    • Прояву дисциплінованості, організованості і зацікавленості в даному навчальному предметі під час занять
Зміст матеріалу, що вивчається
    • Науковість, доступність навчального предмету
    • Актуальність і зв'язок з життям (теорії з практикою)
    • Новизна, проблема і привабливість учбової інформації
    • Оптимальність об'єму матеріалу, запропонованого для засвоєння
Ефективність викладання
    • Раціональність використовування часу уроку, оптимальність темпу чергування і зміни видів діяльності на занятті
    • Доцільність використовування прийомів наочності і ТЗН
    • Раціональність і ефективність методів і організаційних форм роботи
    • Характер зворотного зв'язку з учнями
    • Контроль за роботою учнів і зміст вимог до оцінки їх знань, умінь і навичок
    • Ступінь естетичного впливу уроку на учнів
    • Дотримання правил охорони праці і техніки безпеки в ході уроку
Цілі і результати проведеного уроку
    • Конкретність, чіткість і лаконічність формулювання мети уроку
    • Реальність, доцільність, складність і досяжність мети
    • Навчальний ефект проведеного заняття (чого і в якому ступені навчилися школярі)
    • Виховний ефект
    • Вплив уроку на розвиток учнів

Оцінка ефективності уроку

Ефективність уроку в оцінюванні його керівником залежатиме не тільки від якості відбору вчителем змісту навчального матеріалу і адекватності методів і форм, використаних на цьому уроці, не тільки від того результату засвоєння знань, який показують учні, але і від витрат ресурсів учасників освітнього процесу. А саме цей аспект стає основним, наприклад, у вирішальній боротьбі з перевантаженням учнів.
36. Оцінка ефективності організаційної діяльності вчителя на уроці здійснюється з позиції раціональності розподілу і використання часу уроку, з позиції ступеня реалізації основних психолого-педагогічних вимог в ході всього уроку.
37. Оцінка особових якостей педагога здійснюється з позиції його уміння створити сприятливий психологічний клімат на уроці, а також з урахуванням ступеня його зацікавленості, доброзичливості, що пред'являється до діяльності студентів на уроці.
38. Оцінка ефективності навчальної діяльності педагога на уроці здійснюється з позиції ступеня реалізації основних принципів навчання, а також з позиції оптимального вибору і ступеня досягнення головної дидактичної мети уроку.
39. Оцінка ефективності виховної діяльності педагога в ході уроку здійснюється з позиції ступеня реалізації принципу зв’язку навчання і виховання з життям.
40. Оцінка ефективності учбово-пізнавальної діяльності студентів на уроці здійснюється з позиції ступеня активності і зацікавленості студентів в навчально-пізнавальній діяльності на уроці.
Нижче пропонуються схеми методичного аналізу уроку, які, на нашу думку, можуть надати вчителеві допомогу [С.228-230]. Схеми дають можливість проаналізувати урок з усіх боків та складені так, що вчитель може скористатися тими з них, які йому потрібні для аналізу конкретного боку уроку. Для цього він знаходить відповідну схему та користується нею для самоаналізу чи аналізу уроку свого колеги.
1.    Задачі уроку
§         Які практичні завдання розв’язувалися на уроці; назвіть їх; наскільки конкретно вони сформульовані; як розподілявся час на їхнє розв’язання?
§         Як розв’язання практичних задач сприяло реалізації виховної, навчальної та розвиваючої мети на уроці; які з них розв’язувалися на даному уроці; чи усі можливості використовувалися?
§         У якій мірі розв’язання задач уроку, який аналізується, активізувало пізнавальну, мовленнєву, розумову діяльність учнів?
2.    Зміст
Що складало зміст навчання на уроці:
§         Який мовний та мовленнєвий матеріал відпрацьовувався; назвіть його;
§         Які навички та уміння розвивалися; перерахуйте їх;
§         Чи формувалися в учнів раціональні прийоми навчання, які забезпечують їм і самостійну роботу поза уроком; які це прийоми?
3.    Принципи
§         Яким чином здійснювалася на уроці комунікативна спрямованість: які ситуації використовувалися; які завдання давалися дітям; чи всі учні брали участь у спілкуванні (усне мовлення, читання); чи сприятливим був психологічний клімат на уроці?
§         У чому конкретно виявлявся принцип диференціації та інтеграції: чи враховувалася на уроці специфіка у навчанні монологічного та діалогічного мовлення, читання вголос та мовчки, виходячи з особливостей кожної форми?
§         Як враховувалася рідна мова під час роботи над навчальним матеріалом?
§         Назвіть загальнометодичні принципи, які реалізовувалися на даному уроці?
4.    Методи та прийоми
§         Що здійснювалося на уроці: ознайомлення, тренування, використання?
§         За допомогою яких прийомів та завдань здійснювалося ознайомлення, тренування, використання?
§         Які принципи визначали вибір прийомів та формулювання завдань та як вони співвідносилися із системою НМК?
5.    Засоби
§         Які компоненти НМК (основні засоби навчання) використовувалися на уроці та з якою метою?
§         Які допоміжні засоби використовували на уроці та наскільки вони були доречні?
§         Чи усі можливості оснащення уроку англійської мови на початковому етапі були використані?
6.    Аудіювання
§         Чи використовувалося аудіювання як засіб навчання; де і для чого?
§         Чи формувалося в учнів уміння розуміти мовлення на слух?
§         Чи використовувалися ТЗН, які та яким чином?
§         Чи усі можливості розвитку в учнів розуміння мовлення на слух знайшли використання на уроці?
7.    Говоріння
§         Чи використовувалося говоріння як засіб навчання (вимови, лексики, граматики);
§         Чи формувалося в учнів діалогічне та (чи) монологічне мовлення?
§         Як стимулювалося мовленнєве висловлювання та участь у бесіді?
§         Чи використовувалися опори під час навчання говоріння, які; чи навчав учитель дітей ними користуватися?
8.    Читання
§         Чи використовувалося читання як засіб навчання: де, для чого, за допомогою яких прийомів?
§         Чи проводилося навчання дітей читання та яким чином: за ключовими словами; за допомогою транскрипції; за допомогою довідникового апарату; за здогадкою мовною та контекстуальною;
§         Чи формувалося на уроці читання тексту вголос та які режими роботи використовувалися для цього?
§         Чи формувалося на уроці читання тексту мовчки та які уміння при цьому розвивалися?
§         Як здійснювався контроль розуміння прочитаного?
9.    Письмо
§         Чи проводилося навчання графіки; як, за допомогою яких прийомів? У якій мірі використовувався принцип урахування рідної мови?
§         Чи навчалися діти орфографії та яка допомога їм надавалася у засвоєнні орфографії англійських слів?
§         Чи готував учитель дітей до виконання письмових домашніх завдань?
§         Чи був письмовий контроль на уроці: що перевірялося, як проводився, скільки часу на нього пішло?

Висновки

Ефективність уроку—це ступінь досягнення поставленої мети педагогічної діяльності з урахуванням оптимальності (необхідності та достатності) витрачених зусиль, засобів та часу.
Одним з найдоступніших і перевірених практикою шляхів підвищення ефективності уроку, активізації учнів на уроці є організація самостійної навчальної роботи. Вона посідає виняткове місце на сучасному уроці, тому що учень отримує знання тільки в процесі особистої самостійної діяльності. Колективне навчання є також одним з ефективних засобів підвищення результативності роботи вчителя іноземної мови при формуванні комунікативної компетенції учнів (мовної, мовної, соціокультурної, компенсаторної).
Головною перевагою принципу диференціації та індивідуалізації є повна зайнятість всіх учнів, яка самостійно переходить від рівня до рівня, що також є умовою підвищення ефективності навчання.
До критеріїв якості уроку можна також віднести доцільне поєднання репродуктивної та продуктивної діяльності учнів, продуману послідовність етапів навчальної роботи, завдяки чому оптимально розподіляється зміст, підтримується рівень активності учнів протягом усього заняття, забезпечується поєднання відтворюючої та творчої, колективної та індивідуальної роботи.
Але майстерність учителя виявляється не лише в умінні грамотно підготувати та провести урок, а й в умінні проаналізувати власні уроки та уроки колег, тобто в умінні здійснювати аналіз та самоаналіз уроків.
Під аналізом мається на увазі визначення того, що робить учитель та його клас, обґрунтування доцільності чи недоцільності вправ, бачення альтернативних шляхів досягнення цілей. Аналіз будь-якого уроку являє собою цілий комплекс аспектів, як чисто методичних, так і загально педагогічних, психологічних предметних. Хороший аналіз уроку є не стільки критичним, скільки конструктивним.
Самоаналіз припускає порівняння логіки запланованих дій (конспект уроку) з логікою проведення реального уроку.
Ефективність уроку в оцінюванні його керівником залежатиме не тільки від якості відбору вчителем змісту навчального матеріалу і адекватності методів і форм, використаних на цьому уроці, не тільки від того результату засвоєння знань, який показують учні, але і від витрат ресурсів учасників освітнього процесу.

Список літератури

10. Индивидуализация и дифференциация обучения в вечерней школе. - М.: Просвещение, 1985.
11. Кирсанов А.А. Индивидуальный подход к учащимся в обучении. - Казань: Татарское книжное издательство, 1966
12. Кокуева А.Д. Дифференциация содержания обучения в школе. // Перестройка управления школой: опыт, проблемы, поиск. (Тезисы докладов). Казань, КГПИ.— 1989.—С.140
13. Монахов Н.И. Изучение эффективности воспитания: теория и методика. - М.: Просвещение, 1981.
14. Рогановский Н. Дифференцированное обучение - как его осуществить?//Народное образование. - 1991. - № 3. - С.41-43
15. Рогова Г.В., Верещагина И.Н. Методика обучения английскому языку на начальном этапе в общеобразовательных учреждениях.— М.: Просвещение, 1998.—230с.
16. Соловова Е.Н. Методика обучения иностранным языкам: базовый курс лекций.— М.: Просвещение, 2005.
17. Шевченко С.Д. Школьный урок: Как научить каждого. - М.: Просвещение, 1991.

Тернопільський обласний комунальний інститут
післядипломної педагогічної освіти



ПРОЕКТ
МІЙ ШЛЯХ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ
на 2015 2020 р. р.
з проблеми
«Використання ігор як шлях підвищення                                               пізнавальної активності учнів»


Слухача групи курсів
підвищення кваліфікації
Пелещак Анни Андріївни,
вчителя англійської мови
Капустинської ЗОШ  І-ІІ ступенів Збаразького району
Тернопільської області
Науковий керівник:
Боднар Оксана Степанівна,
завідувач кафедри, методики
викладання навчальних предметів та освітнього менеджменту. 
Доктор педагогічних наук.



Тернопіль – 2015



 1.    Науково-методична проблема слухача
Використання ігор як шлях підвищення пізнавальної активності учнів.

2.    Мета і завдання програми саморозвитку.
Мета:  формувати інтерес до раннього вивчення іноземної мови в ігровій
             формі; розвивати емоційну сферу учнів, творчу уяву і фантазію;
             формувати комунікативні навички.
Завдання:                                                                                                                                      - сприяти більш ранньому залученню молодших школярів до нового для них   
  мовного світу й усвідомлення ними іноземної мови, як інструменту пізнання
  світу й засобу спілкування;                                                                                                - розвивати техніку мови, артикуляцію, драматизацію, інтонацію, рухові  
   здібності дітей, слухання пісень,діалогів;                                                                         - розвивати навчальні уміння;
          - формувати в учнів готовність до спілкування іноземною мовою;
          - виховувати толерантність і повагу до іншої культури, залучати до        
             загальнолюдських цінностей.                                                        
3.    Кредо (девіз) педагога.
       « Навчаємо не для школи, а для життя ».
4.    Програма. 
№ з/п
Зміст діяльності
Термін виконання
Відмітка про виконання
Модуль 1 . Загальнометодологічна і теоретична підготовка (осмислення програмних положень у галузі розбудови національної освіти, ознайомлення з інноваціями в освіті…)
1.1.
Опрацювати науково-методичні посібники
1.1.1
Бех П.О. Концепція викладання іноземних мов в Україні / П.О.Бех, Л.В.Биркун // Іноземні мови. – 1996. - №2. – С. 3-8.
2015-2016 рік

1.1.2
Комунікативні методи та матеріали для викладання англійської мови  //            Переклад та адаптація Л.В.Биркун. – Oxford :      Oxford Univ. Press, 1998.
2016-2017 рік

1.1.3
Концепція навчання іноземних мов у початковій школі. // English. – 2004. - №6. – С. 3-6.

2017-2018 рік

1.1.4
Скляренко Н.К. Як навчити сьогодні іноземних мов (концепція) / Н.К.Скляренко // Іноземні мови. – 1995. - №1. – С. 5-9.

2015-2016 рік

1.2.
Опрацювати статті у фаховій періодиці
1.2.1
Федорець М., Глєбова Л. Сучасний урок: проектування, реалізація, аналіз // Директор школи. – 2011.-№4(52).-С.10-20.
Листопад 2015 р.

1.2.2
Заболотна Т., Танана С. Використання інноваційних методів як запорука ефективності
навчання іноземної мови // Гуманітарний вісник. – 2011. - №24.
Грудень 2015 р.

1.2.3
Яніна В.М. Навчаємо спілкуватись іноземною мовою через рольові ігри і драматизації. // Іноземні мови. - 2003.- №3. -С.17-18.
Лютий 2016 р.

1.3.
Опрацювати інтернет-ресурси
1.3.1
«Інтерактивні методи навчання».           Режим доступу: http//www.lycem-do-dytyny.com/ interaktyvni-metody-navchannia

Літо 2015 рік

1.3.2
Інтерактивні методи навчання – запорука розвитку творчої особистості (Методичний посібник). Режим доступу: http://www.pedkoledzh.cv.ua
Червень 2015 рік

1.3.3
 Ресурс для створення інтерактивних ігор, ребусів, загадок. Режим доступу: http://www.worksheetworks.com/puzzles/word-plexers.html

2015 рік

1.3.4
 Методичні ресурси для вчителів молодших класів. Режим

2015 – 2017 р.р.

1.3.5
Освітній сайт Zondle – онлайн ігри для початкової і середньої школи. Режим доступу: http://www.zondle.com/

2015 – 2020 р.р.

Модуль 2.  Фахово-функціональна підготовка.
2.1
Вивчення нормативних документів і нових навчальних програм (інваріантної і варіативної складової)
2.1.1
Наказ МОН №  1222 від 21.08. 2013 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти».
2015 рік

2.1.2
Державний стандарт базової і повної середньої освіти.
2015-2016 р.р.

2.1.3
Про впорядкування транслітерації українського алфавіту латиницею // Постанова Кабінету Міністрів України від 27 січня 2010 року №55.
2015 рік

2.1.4
Закон України «Про освіту».
2015-2020 р.р.

2.1.5.
Методичні рекомендації щодо викладання іноземної мови, методичні листи
Щорічно, перед початком

2.2.
Ознайомлення з новими навчально-методичними комплексами (підручники, зошити, методичні посібники для вчителя)
2.2.1
Карп’юк О.Д.  Англійська мова (підручник для загальноосвітніх навчальних закладів)
2015-2016 р.р.

2.2.2
Ознайомитись з НМК English Plus (1-4) видавництва Oxford University Press.
2016 рік

2.2.3
Ознайомитись з довідником English Vocabulary in Use від видавництва Cambridge та тестовим зошитом до нього.
2015-2016 р.р.

2.3.
Опанування методикою використання засобів навчання
2.3.1
Вдосконалювати техніку використання ІКТ, електронних ресурсів та посібників, інтернет-технологій та медіа-проекторів.
Систематично

2.3.2
Провести відкритий урок з теми «Хобі. Види хобі» у 5-му класі.
Грудень 2015р.

2.3.3
Провести конкурс на кращу виставу серед учнів молодших класів.
Лютий 2016р.

2.4.
Позаурочна діяльність
2.4.1
Провести засідання клубу англійської мови на тему «Місце України в сучасному світі».
Березень 2016р.

2.4.2
Провести відкритий захід з елементами ситуативного моделювання та рольової гри на День Землі.
Квітень 2016р.

2.4.3
Провести конкурс на краще виконання англомовного твору (поезії, пісні).
Травень 2016р.

2.5.
Робота з учнями (обдарованими та педагогічно занедбаними)
2.5.1
Працювати з обдарованими учнями.
Готувати учнів до участі в районних олімпіадах різного рівня.
Систематично

Протягом              2015-2016 р.р.

2.5.2
Залучати до участі в англійському клубі дітей з низьким рівнем мотивації та навчальних досягнень.
2016-2020 р.р.

Модуль  3. Інноваційні технології в навчально-виховному процесі
3.1.
Ознайомитися з технологіями
3.1.1
- інтерактивного навчання
2015 рік

3.1.2
- кооперативного навчання
2016 рік

3.1.3
- особистісно-орієнтованого    навчання
          2018 рік

3.2.
Апробувати на уроках технології:
3.2.1
Провести ряд уроків у молодших класах із  застосуванням ігрових навчальних технологій.
2016-2017 р.р.

3.2.2
Провести ряд уроків у середніх класах із  застосуванням кооперативних навчальних технологій.

2016-2018 р.р.

Модуль 4. Загальнотехнічна (технологічна ) підготовка (використання ІКТ в навчально-виховному процесі)
4.1.
Створення мультимедійних презентацій
4.1.1
Створити мультимедійні презентації на теми:
«Освіта в англомовних країнах»,
«Подорож моїм селом».
2016 рік

4.1.2
Створити мультимедійні презентації на теми:
«Культура спілкування у Британії»
«Національні історичні памятки США» і т.д.
2017 рік

4.1.3
Створити мультимедійні презентації на теми:
«Часи дієслова в англійській мові»
«Прогулянка столицею України»
2018 рік

4.2.
Розробка методичних і дидактичних матеріалів за допомогою текстового редактора
4.2.1
Розробити за допомогою текстового редактора:
-дидактичні матеріали;
-конспекти уроків з використанням інтерактивних вправ;
-електронні сценарії свят та заходів до тижня іноземних мов.
Систематично    2016-2020 р.р.

4.2.2
Розробити за допомогою графічного редактора:
-дидактичні картки (flashcards);
грові картки (Bingo, Memory game, Neighbor game, Vowel Flaps).
Систематично          2016-2020 р.р.

4.3.
Зібрати добірку словників (в електронному варіанті),  опанувати методику їх використання на уроці
4.3.1
Словник «Мультитран» для роботи з технічним перекладом http://www.multitran.ru/
          2016 р.

4.3.2
Abby Lingvo12 – система електронних словників без функції повнотекстового перекладу.
         2016 р.

4.3.3
Опанувати Lingua Match –  мультимедійний інтерактивний курс розмовної англійської мови, що призначений для широкої аудиторії: школярів, студентів, викладачів, бізнесменів, туристів, мандрівників і всіх тих, хто бажає підтримувати високий рівень знання мови.
(www.frenglish.ru/10-eng-learn-courses-lingua-match.html)
    2016 -2017р.р.

4.4.
Використання Веб-технологій у навчальному процесі. Web-2.0
4.4.1
Спілкуватися з учнями через соціальні мережі
Постійно

4.4.2
Налагодити практику електронного тестування
2016 -2017 р.р.

4.4.3
Провести Skype-урок для спілкування з учнями, що перебувають за кордоном, і з волонтерами Корпусу миру
Весна 2016 р.

4.4.5
Сформувати депозитарій своїх методичних напрацювань і дидактичних матеріалів
2017-2018 р.р.

4.4.6
Брати участь у вебінарах, дистанційних курсах від Британської ради та іноземних видавництв
Щоквартально

Модуль 5.  Опанування технологіями педагогічних вимірювань та оцінювання якості освіти
5.1.
Розробка діагностичного інструментарію (анкети, тестові завдання  тощо)
5.1.1
Розробити тести та доповнити контрольні роботи до НМК ‘Solutions Pre-Intermediate’ з урахуванням українознавчого компоненту
2016-2017 р.р.

5.1.2
Розробити анкети для учнів з метою вдосконалення навиків самооцінки та отримання «зворотнього зв’язку»
2017-2019 р.р.

                          Модуль 6. Участь у методичній роботі.
6.1.
Робота над індивідуальною науково-методичною проблемою
6.1.1
Проводити відкриті уроки для вчителів шкіл району з використанням інтерактивних методів навчання.
Щоквартально

6.1.2
Вивчити досвід роботи педагогів Збаразьких ЗОШ


2017-2018 р.р.

6.2.
Підготовка виступу на методоб’єднанні ( педраді, семінарі)
6.2.1
Виступи на шкільних методоб’єднаннях
1 раз на півріччя

6.2.2
Виступи на районних методоб’єднаннях в рамках методичної теми
1 раз на півріччя

6.3.
Участь у конкурсах
6.3.1
Підготовка та участь у конкурсі FLEX
Щорічно, осінь-зима

6.3.2
Підготовка та участь у конкурсі UWC
Щорічно, зима-весна

6.4.
Проведення майстер-класів, тренінгів тощо
6.4.1
Проводити майстер-класи для вчителів району
Щорічно

6.4.2
Проводити заняття на курсах підвищення кваліфікації на базі Тернопільського ОКІППО
Щоквартально

Модуль 7. Формування здоров’язбережувальних компетентностей
7.1
Вивчити норми дозування зорової діяльності учнів
2016 р.р.

7.2
Вивчити правила безпечної роботи з комп’ютером та безпечного користування Інтернетом, поширювати їх серед учнів та колег
2016 р.р.

7.3
Освоїти вправи для осанки, виконувати їх з учнями

На постійній основі

Модуль 8. Формування загальнокультурних особистісних компетентностей
8.1
Розвивати спілкування з іноземними колегами, волонтерами Корпусу миру та Британських рад
2016-2020 р.р.

8.2
Читати 1-2 книги іноземною мовою щомісяця
2016-2020 р.р.

8.3
Займатися фотографією дикої природи
2016-2020 р.р.


1.    Прогнозований результат.
- Сформовано уміння застосовувати норми мовного поводження в процесі    
  комунікацій.
- Вивчено дії, предмети та явища, що зустрічаються у повсякденному житті.
- Вивчено досвід провідних педагогів України та світу.
- Вдосконалено навики використання ІКТ на уроках англійської мови.
- Підготовлено матеріали для поширення власного досвіду серед колег та
  учасників тренінгів /майстер-класів.

2.    Форма звіту.
- Портфоліо вчителя;
     - Виступи на педраді, на районному методичному обєднанні.
     - Розробки уроків у науково-методичному журналі «Англійська мова та               
       література».

Немає коментарів:

Дописати коментар